DIGITALISEREN

We lopen er allemaal tegenaan, tenminste als je digitaal wilt.

Wie heeft er niet oud spul wat uiteraard nog analoog is? Hoe krijg je dit fatsoenlijk digitaal?

Op een veilinkje kreeg ik voor 3 euro een hoop rommel in een doos. Oud spul allemaal, waaronder een onderstel van een Fleischmann BR65, zo'n 1D2 tenderlok. Bouwserie (Flm) jaren 60, ooit verkocht onder nr. 1324. Na wat uurtjes stoeien met het ding, liep ie in elk geval analoog weer. Tja, maar ik heb een digitale baan, dus moet ie eigenlijk eh.... digitaal lopen. Fleischmann heeft vrij lang motoren ingebouwd waarvan 1 koolborstel al direkt aan de massa lag, want uiteindelijk lag ook 1 spoorzijde aan de massa. Dat moet dus ff veranderd worden. Bij digitaal moet je even een aantal dingen in de gaten houden: de rail zorgt via wisselspanning (blokspanning) voor de voeding van de decoder. De decoder maakt daar vervolgens een pulsbreedtegestuurd gelijkspanningssignaal voor de motor van. Voedingsspanning naar decoder en motoruitgangsspanning uit decoder mogen geen verbindingen met elkaar hebben. Het was niet alleen Flm die 1 railstaaf direkt aan een koolborstel hing (via de lokmassa), maar eigenlijk alle fabrikanten. Met name die verbinding moet er dus uit. De lokmassa mag best aan een spoorstaaf hangen, maar je motoruitgang mag dan van diezelfde massa geen gebruik meer maken. De andere railstaaf gaat via de opnemers naar de 2e ingang van de decoder, en diens uitgang komt aan de koolborstelhouders te zitten. De koolborstelhouder die eerst al vast aan de massa lag, moet dus nu geisoleerd worden.

Op http://www.modellbahn-online.de/framesets/digital/flm_motorschilder/umbau_von_alten_flm_motorschildern.html staat te lezen hoe je dat weer veranderen kan. Er zijn uiteindelijk, afhankelijk van je Fleischmann produkt, een aantal methoden. Eentje is het vervangen van het oude motorschild door een nieuw type. Een andere is het uitboren van je ongeisoleerde koolborstelhouder en die vervolgens geisoleerd terugplaatsen. De derde (en door mij gebruikte methode) is - mits je beschikt over meerdere oude Flm motoren - ook bruikbaar: je boort de oude ongeisoleerde koolborstelhouder met een 4mm boortje uit, boort het gat op naar 4.8mm en gebruikt van een andere oude motor de geisoleerde houder om terug te plaatsen. Lijmen met sekondenlijm of 2-komponentenlijm en voilą, je hebt een motor geschikt om aan een decoder te hangen. Als de geisoleerde houder er niet direkt inpast, voorzichtig uitvijlen met een rond vijltje tot ie goed klemmend wel past en daarna lijmen. Op die manier is mijn 65 van minstens 35 jaar oud aan een 2e digitale leven begonnen en met een Viessmann 5246 cruisecontrol decoder doet ie het prima in de default cruisecontrol instellingen en met HF sturing. In de eerste 2 rijstanden een klein beetje onregelmatig (met andere cc-instellingen misschien nog te verbeteren?) maar overigens prima. Dat komt ook omdat dit type motoren maar een 3-polig anker hadden en heel weinig motormassa. Het motortje slikt analoog maar zo'n 250 mA, dat geldt voor een hele boel oude Flm motoren, dus maak je geen zorgen. Een 65 op jouw nederlandse goederenbaan, Holleman? Ja hoor, we hebben hier toch ook de SSN (met zo'n ding) die museumritten verzorgt? Nou dan, dat kan ik dus ook. De SSN heeft trouwens ook moeten verbouwen, weliswaar niet digitaal maar wel met ATB-E.

Zo gaat dat er dan uitzien, compleet met 3mm Golden White Led in een reflektor :-)

Toekomstige SSN trein: je hoort 'm niet alleen aankomen, je ziet 'm ook nog!

(er moet nog wel een bovenstuk voor komen, dat wordt nog flink zoeken)

Nog even op een rijtje:

zwart = spoorstaaf links (verbonden met massa in oude situatie, blijft zo)

rood = spoorstaaf rechts, verbonden met stroomopnemers rechts

grijs = motoraansluiting links, linkse koolborstel, was voorheen verbonden met massa, nu geisoleerd

oranje = motoraansluiting rechts

wit = lichtaansluiting voor (min)

geel = lichtaansluiting achter (min)

blauw = gemeenschappelijke plus funktieuitgangen (dus ook licht)

groen = funktieuitgang C (min)

paars = funktieuitgang D (min)

Als je licht/funktieuitgang gebruikt maakt van de massa, gebruik je GEEN blauw

De smoorspoel die voorheen tussen railaansluiting en koolborstel zat is verwijderd

De ontstoorcondensator die voorheen tussen de twee koolborstelhouders zat is verwijderd

 

Page revised 17.01.2008