[image1]

[mainpage]

[matpage]

[flystuff]

[flashbar]

De Treinenhoek

De bedoeling is dat hier wat foto's van het grootbedrijf komen alsmede informatie over mijn modelbaan in aanbouw.

Trein 47111 Roosendaal-Revere 5/8 2003 14:28 ter hoogte van Oss, km 38,4

Trein 49136 Oberhausen-Maasvlakte 5/8 2003 20:33 ter hoogte van Oss, km 38,0

Trein 49130 Bottrop-Maasvlakte 30/9 2003 14:25 ter hoogte van Kruisstraat, km ... eh .... eh .... eh?

Trein 47773 Mvl-Duisburg 28/02 2004 09:26 ter hoogte van Oss, km 38,6

Trein 47576 Bochum-Antwerpen 16/04 2004 16:04 passeert Oss, km 41,5

Trein 47577 Antwerpen-Bochum 16/04 2004 15:59 rijdt roest te Oss, km 41,5

Trein 42751 Mvl-O'hsn 19/04 2004 12:33 bij Oss, km 38,6

Trein ?? 19/04 2004 13:48 bij Oss, km 38,6

Trein 42751 Mvl-O'hsn 23/04 2004 13:30 bij Oss, km 37,2

Trein 47552 Bochum-Antw.O 11/07 2005 14:07 bij Oss, km 38,2

Trein 48734 Duisburg-Mvl 12/07 2005 20:35 bij Geffen km 35.0 in het late avondzonnetje

De E186 113 nadert Oss West, 3/8 2007 11:04

6511 met 189 072-2 en 189 099-5 bij Oss, km 38,5 op 05/05 2008 om 11:55

Trein 41777 met G2000 van Kombiverkehr bij Oss, km 38.5 op 05/05 2008 om 11:59

Trein 43942 met HGK DE673 bij Oss, km 38,0 op 05/05 2008 om 12:56

     

Spoorvernieuwing te Oss 20-21 september 2003

Op 20 september rond 0400 begon de eerste ploeg met het vervangen van de (houten) bielzen door betonnen exemplaren en vernieuwing van het ballastbed tussen globaal km 38.5 en 39.5. De werkzaamheden duurden tot 22 september in de vroege uurtjes en op maandag werd overdag nog doorgewerkt aan het afbouwen van één van de twee overwegen die ook gerenoveerd werden. Aangezien dit alles niet erg vaak voorkomt een mooie gelegenheid om eens te kijken hoe Strukton nu aan railbouw doet. De nog vrij nieuwe Plasser & Theurer 09-3X stopmachine werd hierbij ook ingezet, alsmede een keur aan wagens en machines die hier normaliter nooit te zien zijn. Op zaterdag werden ook Berta en Carin van SNIS gesignaleerd, naast een keur van 6400-en van Railion. Met uiteraard dank aan de Strukton mensen die me toestonden op het spoor te fotograferen en de nodige uitleg gaven.

 

...en de modelbaan...

(ook bekend als het HoHO museum)

De baan.... gericht op rangeren en zeker niet op reizigers :-)

De meest linkse sectie ligt achter een scheidingswand, dus uit het zicht. Op dit moment ligt ca. 110m van de geplande meters. Er moet nu nog geballast worden en de blinkende railtjes mogen wel even een bruine roestlaag krijgen :-) De twee "loops" zijn stukken van ca 5m50 lengte, hier liggen ook een paar schaduwstationsporen. Zie ook "Beveiliging".

Het baanplan is "het beste wat ik tot dusver kon verzinnen" binnen de mogelijkheden die er zijn en beantwoordend aan mijn eisen. Die eisen zijn Nederlands goederen èn realistische treinen. Dus had ik veel rangeerruimte en opstelsporen nodig. Dat als eerste. Wat kun je dan in een kamer van 2.80x5.00 meter? Toen eenmaal besloten was de kamer rond te gaan (langs de muren dus) èn er een brugconstructie was bedacht bij de deur kwam ook nog eens de "dubbelsporige hoofdbaan" eis. Daarop besloot ik doorgangen in de tussenwand te zagen, waar de twee linkse poten van het buitenspoor alsmede de linkse poot van het binnenovaal buiten de kamer konden liggen, waarmee ik 6 opstelsporen met 2.70m lengte tussen de wissels kon maken. Het originele ontwerp voorzag ook nog eens in een los analoog deel (binnen liggend) samen met 1 hoofdspoorovaal en daarnaast een digitaal deel (buitenste hoofdspoor alsmede het bundeltje van 3 opstelsporen boven) wat via een "sluisrail" op de rest kon aansluiten zodat treinen uitgewisseld konden worden. Nadat besloten was volledig digitaal te gaan kon die constructie behoorlijk simpeler gemaakt worden en uiteindelijk besloot ik de loops te bouwen achter de muur om maximale rijlengte te krijgen en toch dubbelsporig te kunnen rijden. Achter die wand twee spiralen bouwen alsmede een echt schaduwstation zit er niet in; er is nog wel vloerruimte maar om daar te kunnen werken moet ik eerst kabouter worden. Dus dan maar zo...

Daglichtsein van MRP (links) en een verbouwd Fleischmannsein rechts

Achter de muur de lussen in de hoofdbaan en een stuk van het binnenovaal

Het rechterbovendeel in vogelvlucht (incl. alle rotzooi)

...en het linkerbovendeel

De Jouef SSyw voorzien van spoorstaven voor Sikkentransport

Nachtelijke aktiviteiten op de containerterminal, verlicht door witte leds (en dit exemplaar trekt 15 mA)

Verbouwde Lima SAR draagwagen tot Sgjs-h :-)

Dit is het origineel; daarachter het restant van de Lima ketelwagen wat nu als dieselopslag functioneert, op de voorgrond een afgezaagd kopdeel wat op de Sgjs is gemonteerd

Poetstrein wacht om de ERS shuttle voor te laten gaan terwijl daarnaast de kolentrein passeert

Terwijl het 6400-trio met de kolentrein hier het schaduwstation inrijdt, zien we op de voorgrond nog wat antiek materieel

Bijna 54 jaar nadat ie in het echt op de sporen kwam, is ie ook op de Hohobaan verschenen. De 1302 van Electrotren. Die krijgt ook een partij ouwe bakkies te slepen...

TIP VAN DE MAAND:

Decoratiezand, 650 gram 1,25 bij de Xenos... (februari 2006)

De schakelaars voor de brugbeveiliging... geen overbodige luxe heb ik al gemerkt :-)

 

De nieuwe containerterminal met kraan. Het spoor moet hier uiteindelijk straatspoor worden, liggend in Stelcon platen. Let op de ouwe blikken bus rechts met Japanse toeristen. Eén van de allereerste speelgoedjes die ik kreeg en nog heb. Het ding is nog "ongeveer schaal 1:87" ook. Made in Western Germany trouwens.... en ruim 50 jaar oud

De stapel containers groeit ook gestaag, net als de trein...

Het rangeer/opstelterrein rond Kerst 2005: geheel links de dubbelsporige hoofdbaan, dan een kopspoor voor de toekomstige petro-industrie, dan 3 opstelsporen in de linkse bundel, 6 stuks in de rechtse bundel en geheel rechts met nog net zichtbaar een partij staalwagens geparkeerd de toegang naar de containerterminal. Het spoor waar de 215 voor de paal staat is in wezen het "doorloopspoor" wat doorgaans vrij dient te zijn.

Het locomotievenpark van HoHO:

Engelse 2-asser tenderloc, Triang. Wordt in het museumtreintje opgenomen... (het eerste HO locje ooit gekocht, in 1963 meen ik)

NS 225 Sik groen, Roco. Nog analoog, dus kan de baan niet op. Ter completering

NS 232 Sik geel/grijs, Roco. Motor/aandrijving verwijderd, aanwezig voor "compleetheid"

NS 633 Hippel Feijenoord grijsgroen, Roco. Rangeerloc

NS 1122 berlijnsblauw, Roco. Trekkracht voor van alles & nog wat

NS 1142 geelgrijs, Roco. Idem als 1122

NS 1220 "berlijnsblauw", Lima. Motor/aandrijving verwijderd. Voor het museum

NS 1220 geelgrijs, Lima. Idem als de blauwe. Ach, als je 9 Eanos wagens met hetzelfde wagennummer hebt rijden, kunnen er ook 2 1220's zijn :-)

ACTS 1253, blauw, Lima. Idem als de NS 1200's

NS 1302, turquoise, Electrotren. Die krijgt ook een jaren-50 museumtrein te slepen, want in die kleur heeft ie maar een paar jaar gereden.

NS 1306, geelgrijs, Ibertren. Idem als de 1200's, moet nog aangepast worden (schortplaten eraf en top A-sein verplaatsen naar onder cabineramen)

NS/Cargo 1637, Roco. Trekkracht voor de zware treinen; doorgaans de staaltrein

NS 2275, bruin, Roco. Kan solo of in dubbeltraktie met zijn broer rijden. Rangeert meestal

NS 2305, geelgrijs, Roco. Kan solo als broerlief stilstaat of in dubbeltraktie met 2275, voornamelijk rangeerlok

NS 2479, geelgrijs, DKM. Dummy

NS 6485, Liliput. Rangeert solo of zie 6494

NS/Cargo 6520, Liliput. Trekt treinen of rangeert; zie ook de 6494

Railion 6494, Liliput. Trekt doorgaans de kolentrein in multipletraktie met de 6520 en 6485

Railion RN 232 902-7, Roco. Trekt zware treinen of de containertrein als de Klaas in onderhoud is

DB BR 215 129-8, Roco startsetloc, maar wel voorzien van een fatsoenlijke decoder. Manus-van-alles

DB BR 218 158-4, Roco startsetloc uit een latere serie. Prima, manus-van-alles

Henschel Bfl 12/2.5 vuurloze lok, Liliput. Om de museumtrein te trekken. Daarmee ben ik Dampfspeicherlokführer geworden :-)

ERS Class 66 PB07 Blue Arrow, Mehano. Uiteraard voor de containershuttle

ERS G1206 1201 Sandra, Mehano. Reserve containershuttle, ketelwagentrein

ERS G1206 1202 Corina, Mehano. Ik moest m'n vakantiegeld toch ergens aan opmaken?

Railion BR189 023-5, Piko. Tja, ik had geld over :-)

 

In oktober 2004 eindelijk op een veiling een nette containerkraan weten te bemachtigen.... kunnen die dozen eindelijk ook eens fatsoenlijk verwerkt worden :-)

In november komt eindelijk de bestelde Liliput vuurloze 2-asser binnen. Bestemd voor mijn Zwanenberg, Hartog en Unox museumtrein. Het is niet helemaal de oude O&K vuurloze die ooit (1914-1929) in Oss rondreed voor Jurgens, maar het is het beste wat er te vinden was. Nou nog het oude ketelhuis van Zwanenberg (wat overigens nog steeds bestaat en funktioneert) nabouwen, zodat het ding stoom kan tappen :-)

In december komt er weer een partij linkse wissels bij, zodat de baan nu behoorlijk op zijn eindplan gaat lijken. De opstelsporen rechtsboven liggen nog even provisorisch en links moeten er ook nog twee bijkomen; de rest ligt nu ongeveer zoals gepland, met hier en daar wat wijzigingen.

Volgende projekt wordt de rudimentaire hoofdbaanbeveiliging: inrijsporen moeten spanningsloos staan bij een "verkeerd staand wissel"... da's eigenlijk makkelijk te doen met behulp van de 17 volt die als wisselspanning steeds op de baan staat. Een brugcel waarop het relais wordt aangesloten, samen met wat LED's in een daglichtseintje die uit een separate 12 volt voeding hun spanning krijgen. Met hulp van de polarisatieschakelaar in het wissel kan het relais al dan geen spanning krijgen en via de maak/breekcontacten van het relais stuur je de voor het sein liggende spoorsectie(s) en de LED's in het sein. Een paar draadjes, wat isolatielassen en een middagje solderen: klaar is Kees. E.e.a. is mede het gevolg van de komst van de 2-asser: deze heeft gepolariseerde wissels nodig om probleemloos rond te rijden en het gevolg van gepolariseerde wissels is weer dat je ze niet open mag rijden, anders krijg je kortsluiting.

14 Januari 2005 arriveert de 2e 6400 voor de kolentrein. Nou nog 6 Fleischmann Falns en een 3e 6400 dummy erbij en het is net echt: een treintje van 6 meter lengte :-) Nog geen 2 weken later tik ik de 6485 op de kop voor een zeer schappelijk prijsje zodat het trio compleet is. Alleen past nou eigenlijk de 6520 weer niet goed want het is een VR i.p.v. een Duitse Herder..... de 6485 is inmiddels dacht ik officieel Herder en moet nu nog van Railion-stickers worden voorzien.

In maart krijgt het park gezelschap van de PB07 van ERS. Kan de containershuttle eindelijk goed gereden worden :-) Overigens klonk de digitale loksound uitvoering (die ik zelf niet heb) wel heel overtuigend...

En in december schaf ik eindelijk een digitale camera aan met wat mogelijkheden. Leuk hoor, videobeelden vanaf een rijdende trein maken. Op niet al te lange termijn dus wat nieuwe beelden (en misschien wel een filmpje).

Eind januari 2006 komt de Electrotren 1302 in turquoise erbij. Heb ik ook een vertegenwoordiger van die stijl in huis.

2007 is het inmiddels en het seinhuis is geplaatst. De bediende staat met een GSM naar een treinmachinist te telefoneren en links zit zijn vriendin in haar ondergoed. Uiteraard moet het geheel nog aangekleed en vervuild worden. De verlichting in de seinzaal bestaat uit een groene Led die een mooi schijnsel naar buiten laat komen.

Ook het definitieve schakelpaneel is gebouwd: links de controle van het bloksysteem met de bijbehorende reset-schakelaars, in het midden de wisselschakelaars en rechts de schakelaars voor alle opstelsporen alsmede wat lichtschakelaars. Daartussen de hoofdschakelaar om spanning op de baan te zetten. Daarboven ruimte voor een asbak en uiteraard een grote mok koffie :-)

2008: laatste wissel heeft elektrische aandrijving gekregen. Nog een (nieuwere) Roco startset gekocht om 3 redenen: a. Multimuis nodig, b. trafo+versterker leveren 0.5A meer stroom, c. het Geoline spoortje kan als separaat programmeerspoor worden gebruikt in combinatie met de oude voeding+centrale. De BR218 met het kraanwagensetje is dan leuk meegenomen :-)

In januari arriveren de laatste 4 Fleischmann Fals183's, de kolentrein telt eindelijk 34 zelflossers! Helaas ontspoorde de trein een paar dagen later in een "loop": resultaat 15 wagens naast de baan, 10 stuks 80 cm naar beneden op de betonnen vloer gevallen. Voorlopige schade = tien wagens in delen uit elkaar gespat (in elkaar geklikte delen), een aantal kolenladingen eruit gesprongen en misschien wel een 200 gram kolen los op de grond liggend. Definitieve schade nog niet bekeken, ik houd mijn hart vast :-) Er staan nu 10 wagens langs het spoor in de loop, liever gezegd: draaistellen, losse assen, bovenstukken, loskleppen, kolenladingen, losse koppelingsmechanismen en noem maar op. Brrrrrrr....

Eind februari arriveert de G1206 van ERS, in juni doe ik de Corina er ook maar bij :-)

(de meester is intussen verplaatst naar de juiste kant)

Verder wordt het bloksysteem omgebouwd van een 2-condities naar een 3-condities systeem: rood-geel-groen. De capaciteit van het hoofdtrajekt wordt daarmee wel minder maar er kunnen nog steeds 3 treinen van ca 6m lengte fatsoenlijk rondrijden zonder steeds iets te zien stoppen. Meer dan genoeg, zo druk is het in real-life ook niet.

Aangezien Railion inmiddels toch met de serie 189 is gaan rijden moet die ook maar aangeschaft worden: het wordt de Piko hobby uitvoering. Het nummer klopt geloof ik niet met de machines die in NL rijden, maar schei uit, al dat muggenziften. Dat bewaar ik wel voor de tropische avonden. Verder koop ik nog een setje Piko Railion Shimmns-ttu, komt de staaltrein ook op lengte, plus een Roco Sdkms buidelkar met 40' container om om te wisselen met een Piko "Sgns" die ik niet erg fraai vind. Het wagenpark telt inmiddels 156 wagens...

Wat is er anno 2004 nog van de Halve Zolen lijn over?

Commentaar? Aanvullingen? Mail me!

 

Page revised 22.07.2008