ACHTERGROND INFORMATIE

 

Misschien nieuwsgierig naar de achtergrond(en) van dit alles?

Goed, rond mijn 7e of 8e kreeg ik mijn eerste treintje (ik meen met Sinterklaas): een blikken setje van Bub met een NS 1100 (op 2 assen) en een paar wagentjes. Een grote platte Witte Kat batterij erin en bovenop de loc zat de schakelaar voor vooruit/stop/achteruit. Plus uiteraard het onvermijdelijke cirkeltje in rails. Door de jaren heen breidde dat uit met meer blikken wagentjes en meer rails, wissels en kruisingen en wat "scenery" zoals een voetgangersbrug, richtingsborden etc., allemaal uit het toen zeer populaire blik vervaardigd. Ondergetekende is inmiddels 56 jaar, dus dan weet je ook over welke tijd ik praat :-)

Helaas is bijna alles hiervan op de vuilnisbelt terechtgekomen, m.u.v. de 1100 en nog een paar wagentjes. (NB: ze zijn NIET te koop)

In '62 of '63 heb ik mijn eerste HO-setje gekocht: een Tri-ang beginset met een engels tenderlocje en 3 wagentjes, uiteraard met cirkelspoor en de goedkoopste trafo die er was: vooruit/stop/achteruit (dus zonder snelheidsregeling!). Dat werd naderhand uitgebreid met meer railmateriaal, en wagentjes van Lima en Jouef, want dat was tenminste betaalbaar voor een arme scholier. Een paar van die ouwe bakkies doen nu nog dienst als stationair materiaal. Ook kocht ik er wat locs bij, een franse BB9200 en de nederlandse 1200 van Lima. Die heeft altijd slecht gelopen omdat de tandwieloverbrenging gewoon zwaar kl.... is. Maar zoals je al hebt gezien, als museummodel is ie voor mij nog steeds prima. Ook kwam er een Faller kerkje en een bungalow bij, zelfs voorzien van verlichting maar omdat ik geen ruimte had om de zaak permanent op te bouwen werd het spul steeds weer in de dozen opgeborgen na enige tijd. Uiteindelijk resulteerde dat in permanente opslag op zolder vanaf eind jaren 70. Later heb ik nog een tijdje vrachtwagentjes van Wiking en Herpa verzameld, maar ook dat was tijdelijk.

Eind 2002 kreeg ik op mijn werk een nieuwe collega; die man was een fanatiek N-spoorder. Hij nam eens wat catalogi van Trix, Fleischmann en Roco mee en om een lang verhaal kort te maken: ik was weer verkocht. In eerste instantie wilde ik de NS locomotieven van na de oorlog gaan verzamelen, m.u.v. het stoomspul, om dat in een vitrine te gaan zetten. Toen de eerste 6 modellen er stonden (inclusief mijn ouwe NS 1220 van Lima) had ik iets van: ja de garoeten, maar het moet gewoon rijden. We praten maart 2003. Railplannen maken (dankzij Winrail), lid geworden van de lokale modelspoorclub, zolderkamer ontruimd en aan de slag met die hap. Ik rijd dus niet tijdperkgebonden, alles van na WO-II wat er geweest is tot heden mag de baan op. Uitzondering de wagens, ik zoek voornamelijk nieuwer spul, maar hier en daar rijdt ook wat tijdperk III materiaal. Uitzondering is een museumtreintje in wording, wat moet gaan bestaan uit ouwe Hartog en Zwanenberg bakkies met een vuurloze ervoor (jaja, ik woon tegenwoordig in Oss). Andere restricties: alleen goederen. Scenery (die nog volledig moet komen): industrie. Niks geen kerkjes of huisjes. De baan is in feite een rangeerterrein met industriesporen en daaromheen ligt een parallelspoor om complete treinen op te rijden. Of dit in de toekomst blijft bevallen is uiteraard de vraag en we zien dus wel. Voorlopig ligt er ca. 75m spoor van de geplande 110m en heb ik er nog lol in. De komende tijd zal worden besteed aan de eerste invulling van de scenery, het leggen van de railbedding voor de hoofdsporen en hier en daar wat uitbreiding van het wagenpark en railmateriaal. Plannen zijn er nog zat: er moeten nog een 189 in Railion-NL uitvoering, een 1000 en de turquoise 1300 van Electrotren komen. Affijn, je begrijpt het denk ik wel.... vooral als je weet dat ik graag een HO Opeltrein zou willen maken en dat Piko de Hbis-tt in beide uitvoeringen maakt, maar wel tegen een schofterige prijs. Verdere eisen: treinen zoals in het echt: dus mijn kolentrein moet uiteindelijk 34 stuks Falns gaan tellen. Op dit moment zitten er pas (!) 30 achter het trio 6400's.

Parallel hieraan mijn interesse voor het grootbedrijf: toen ik nog bij Den Haag woonde heb ik heel wat uurtjes rond HS doorgebracht (het vereiste perronkaartje kostte toen 10 cent en zelfs voor een 12- of 13-jarige is dat 10 cent teveel). Verder lag de HBS waar ik opzat maar 100m van het spoor en ik heb heel wat misbruik gemaakt van de ellenlange stenentreinen die vanuit Belgie naar IJmuiden reden om "te laat te komen"...

Ook dat is sinds dit jaar (2003) weer aangewakkerd, zodat ik regelmatig langs het lokale spoor hier (lijn Ht-Nm) te vinden ben om "goederen" te fotograferen. Hoogtepunt was misschien wel de spoorvernieuwing achter in september dit jaar, die voor heel wat ongebruikelijk materiaal (materieel?) op de lijn zorgde. De Strukton mensen waren uitermate behulpzaam: ik had IN de CSM2 kunnen fotograferen als het licht beter was geweest en een week later kwam er een voorman uit zichzelf naar me toe: "haal ff een geel werkvest in de keet dan gaan we langs de stopper". Terwijl ik NIKS had gevraagd (origineel waar).

DE BOUW

De bouwplanning is inmiddels opgedeeld in 3 fasen voor het spoor zelf. Fase 1 behelst globaal het compleet maken tot het originele baanplan is gerealiseerd. Daar zijn in de loop van de tijd een paar kleine wijzigingen in aangebracht, waarvan de belangrijkste is dat de twee parallelle buitenovalen worden samengevoegd tot 1 lang spoor met een rijlengte van een slordige 35 m. Waar de dubbele baan links door de muur "rondloopt" zullen twee lange lussen komen zodat de baan heen en weer slingert. Daar moeten met goed fatsoen 3 redelijk lange treinen op kunnen lopen. De in- en uitrijwissels via kruisingen in de buitenste baan worden naar de binnenring opgeschoven waarbij de kruisingen komen te vervallen. Dit is fase 2 en die is redelijk snel te realiseren. Fase 3 uiteindelijk moet een schaduwstation met ten minste 3 sporen worden wat rechtsonder door de muur naar de overloop komt te liggen. Dit wordt bereikt met een wissel direkt rechts van de brug en voor het inrijden een wissel in de buitenboog geheel rechtsonder. De lussen achter de linkermuur zien er straks op het overzicht kort uit, doch zullen een lengte van ca 5,5m krijgen; voldoende om een niet te lange trein even geheel uit beeld te hebben. De langst geplande trein wordt de kolentrein; met 34 stuks Falns-121 en -183 zelflossers en 3 6400's zal deze tegen de 6 m lengte zitten. De wagens zelf kunnen dan precies op 2 opstelsporen geparkeerd worden.

In maart 2005 is fase 2 gerealiseerd, terwijl van fase 1 nog een paar opstelsporen tijdelijk liggen en er nog 2 ontbreken. De hoofdbaan is intussen voorzien van een goed werkend bloksysteem zodat ik nu ongestoord kan rangeren zonder dat er op de hoofdbaan treinen op elkaar rijden.

 

Page revised 28.08.2005