Achteraf...

... het is inmiddels juli 2009, dus ruim 40 jaar na dato, ontdek je dat er bv. een PCH site is over het voormalige Scheveningen Radio, en een PDRH site over voormalige RH spullen. Via veel spitten en "Googelen" blijkt er enorm veel info beschikbaar. Ik kom namen tegen waarvan ik denk: "Shit man, die zat bij mij in de klas, of ken ik ergens van". Buiten dat, ondergetekende is altijd al een type geweest wat nergens afstand van kon doen, dus wat ik van "vroegah" nog heb komt nou wel mooi uit

De eerste officiele correspondentie van Radio-Holland, nog naar mijn vader:

Nou, wat kan ik me van de RH school herinneren, periode 1965 tot plm september 1968:

direkteur/leraar radiotechniek H.J.A. van Schaik, administrateur/reserveleraar Mayer, leraar seinen/aardrijkskunde/engels/voorschriften Soetebier, leraar radar praktijkcursus (?) Tessers, leraar radartechniek F.H. Rikkert. Er was ook nog een extern aangetrokken leraar Scheepskennis, misschien van de Havenvakschool? We kregen ook typelessen, ook door een extern aangetrokken bedrijf want we moesten een officieel typediploma halen.

Eén van de taken van de 1e jaars was ook het 's morgens en 's middags halen van koffie/thee in de bedrijfskantine, voor de leraren. Daar had ik diverse redenen voor om dat te doen, 1. je was weg uit de les, 2. je kreeg zelf ook een bakkie, 3. er liep in die kantine een blonde miep rond die ik wel de moeite waard vond. De koffie was, zoals ex-collega Johan Karels (wel van een latere jaargang!) ook al zeer terecht opmerkte, NIET TE PRUIMEN Had Rotterdam in die tijd niet last van "borstelwormen" in het drinkwater?

OK, ID's dan maar weer: voorste rij, één enkele man: Cees (of Chris) v. Driesten. Oh ja, en een Underwood uit 1898 en een Remington 1904. Rij daarachter: Adje de Jager, Hans v/d Pennen, Henk Middelkoop, Jaap Bonninga, Dick van Dullemen. De rij daarachter: Hugo Visser, Mijnheer Mayer, Eddy Jensen, Dick Wittekoek, Rokus Boogaart, Kees Koestering, Hans Wetering. Laatste rij, staand: Charles v/dBurcht , van Zanten, Jerry Smiet, Steef Nagtegaal, Wim Boutens, ondergetekende, André Leepel. Dit is de klas van 1967, er ontbreken nu al de nodige mensen. Ook hier tks Ed Jensen voor ontbrekende namen. De onderstreepte namen zijn van mensen die daadwerkelijk zijn gaan varen.

In het eerste jaar zaten nog diverse andere mensen die dus vroeg opgestapt zijn. O.a. Cees van der Most van Spijk.

Het uitzicht vanuit het technieklokaal. Daar lag je mogelijke toekomstige werkplek, in dit geval de gloednieuwe Neder Linge

Jaap Bonninga was een fanatiek ADO en Holland Sport supporter (en HS supporters waren fanatiek). Wim Boutens was op zijn beurt een zeer fanatiek FC Dordrecht supporter en op maandagen zaten ze elkaar nogal eens figuurlijk behoorlijk in de haren Hieronder staan ze echter broederlijk naast elkaar, "one team"...

Het voetbalteam van de RH school, ook ooit ergens een toernooi gehouden, juni 1967. V.l.n.r.: Eddy Jensen, Roodzant, Adje de Jager, Henk Middelkoop, Henk Kubbe, Cees of Chris v. Driesten met de beker, Wim Boutens, Jaap Bonninga, Rokus Boogaart, Charles v/d Burcht, Buuren, Ronald van Sprang. Ed Jensen wist in december 2009 met een hoop namen op de proppen te komen!

Na het eerste jaar had Jaap een ouwe Skoda gekocht en toerde ie met 3 passagiers, waaronder ik-zei-de-gek, op en neer naar Duh Haag. Daarvoor betaalden we gewoon het maandabonnement tarief wat we anders voor de NS kwijt waren. Na een tijdje had Cees ook een ouwe Eend, die deed hetzelfde met Van Dullemen, die net als hij in Leiden e.o. woonde. Uiteraard waren er meer klassen, waar nog meer aspirant-sparksen inzaten die ook in het bezit van een auto waren. De RH-school ging om 1530 uur uit en dan togen diverse van die autootjes naar de Maastunnel om richting noord te gaan. Rond die tijd stond het verkeer in de tunnel nogal eens vast of het was dead-slow vooruit en het was gewoon procedure om dan in de tunnel een kort schuttingwoord in morse op de claxon naar elkaar te seinen. Seinden wij "lul", dan kwam er even later vanaf een ander eind van de tunnel weer "kut" terug. Op een dag reden we richting Rotjeknor, zitten we bij Delft in een halve file omdat er twee vrachtwagens van hetzelfde bedrijf naast elkaar reden en met elkaar zaten te gebarentalen, we konden er dus niet langs. De A13 was toen nog 2x2 stroken. Na 5 minuten haalt de ene de andere verder in en gaat weer aan de kant. Wij er voorbij, en medepassagier Roobol draait zijn raampje naar beneden, steekt een arm naar buiten en maakt "het homo-gebaar" naar de chauffeur. Inmiddels wij weer naar rechts en voor die vrachtwagen. De trucker gaf plankgas en Jaap moest met de rotte Skoda ook planken om 'm voor te blijven. Bij het Kleinpolderplein (toen nog een rotonde) raakten we 'm godzijdank kwijt.

Kees Koestering had ook een auto, was het niet een Trabant? Tussen de middag ging ie nogal eens rondtoeren over de Sluisjesdijk e.o., op zoek naar een fabrieksmeid voor een shorttime. We kwamen het dansende Trabantje wel eens ergens tegen op een achterafje, want wij struinden natuurlijk ook wat in de rondte. Zat je 's middags in de klas weer uitgebreid te verhalen, tjee Kees, wat was dat voor een lelijk mokkel? De steevaste uitdrukking was bij ons ook "Dan leg je er toch een krant over?" en ik herinner me ook dat we een keer invalles kregen van Mijnheer Mayer en daarbij kwam die kretologie ook weer ter sprake en Mijnheer Mayer wond zich verschrikkelijk op over zoveel minachting voor de vrouw. Mijnheer Mayer was van Indische afkomst, net als radarleraar Rikkert. Meneer Rikkert had een hobby voor horloges, hij had die van hem zo gelijklopend gekregen dat ie gewoon in de klas een tijdsein opzette, en op de "dit" van het uur stond zijn sekondenwijzer ook exakt boven. In die tijd was de kwartsklok nog niet uitgevonden, laat staan de radio-controlled klok... Alle leraren waren ex-sparksen en een aantal had in de oorlog nog gevaren of zelfs in de jappenkampen gezeten. Bij tijd en wijlen kregen we als er tijd over was de nodige verhalen uit hun tijd te horen. Mijnheer Soetebier was sparks bij de Marine geweest en maakte er gewoonte van om bij "tijd over" uit de boeken van Harry Boting voor te lezen, een Amsterdamse taxichauffeur die zijn ervaringen op schrift had gesteld in die tijd, in onvervalst plat Amsterdams accent.

Voor ik het vergeet: tijdens de jaren op de RH school hebben we een paar keer wat excursies gemaakt, uiteraard een keer naar het Sluiseiland in IJmuiden alwaar Scheveningen Radio werd bezocht, en een keer naar Hoek van Holland waar we met de reddingboot die daar gestationeerd was een kort trippie op zee hebben gemaakt, mijn officiele eerste zeereis. Het zenderpark van Scheveningen Radio in Scheveningen zelf kende ik allang, dat had ik voor de schooltijd in Rotterdam al vaak genoeg bekeken.

De zeebonken-in-wording groen uitgeslagen op de Hoekse reddingboot, 1966. Hans v/d Pennen, geheel rechts, lijkt het al wat moeilijk te hebben

De R/O's in wording na de PCH trip ergens in Haarlem. Alleen bekend op de voorste rij Hugo Visser geheel rechts; achterste rij, van rechts naar links Steef Nagtegaal, ondergetekende en Dick Wittekoek, 1968, mogelijk vanuit de praktijkklas

Deel van de klas in 1967, v.l.n.r.: Ik-zei-de-gek, Henk Middelkoop, Steef Nagtegaal, Dick van Dullemen, Hans v/d Pennen, M. Roobol

Allemaal R/O geworden (en zo liepen ze er op de Zeevaartschool niet bij)

Toekomstige R/O's tijdens een rookpauze op de aanlegsteiger van RH: v.l.n.r. Cees of Chris v. Driesten, Wim Boutens, Charles v/d Burcht, Kees Koestering, Hugo Visser. Voor ons was de toekomst nog net zo vaag als de Nieuwe Maas op de achtergrond

Met Steef Nagtegaal had ik het bedrijfje Nagthol opgezet: in de pauzes hingen wij tweeën op ons kop in de RH-afvalcontainers om ouwe buizen en andere zaken op te diepen en die gebruikten we ofwel zelf of we dreven er weer een handeltje in. "Extra speciale aanbieding: een EL50 voor fl 1,-" in navolging van de reklames van Radio-Service Twenthe in Duh Haag. Ik heb nog een mA-meter in een apparaat zitten die origineel uit een 1940 CR104 radar kwam. Nagthol kwam regelmatig met reklameblaadjes op school, ff een kleine greep: "EXTRA SPECIAAL! Radio met U-buizen, nieuwe eindbuis 50L6, midden en kortegolf en dat voor fl 10,-" Of: "En als klap op de vuurpijl: Losse anode van QB3/300 zendbuis, leuk als flessedop, fl 2,50"....

De twee Nagthol vennoten, links ondergetekende, rechts Steef, voor hun "bron"

Steef legt een wissel op de Sluisjesdijk om. Vast oefenen voor het geval ie toch railsenpoetser moest worden...

V/d Most-van Spijk, Rokus en Charles v/d Burcht zijn volgens mij niet aan varen toegekomen, in elk geval niet als R/O. Correct me if I'm wrong!

We begonnen met een man of 30 en na 3 jaar waren er al diverse weg. En van de rest is ook niet alles gaan varen, er zijn er die tijdens/na de examens zijn afgehaakt. Ik meen me te herinneren dat van de origineel 30 man er uiteindelijk maar 10 tot 15 echt zijn gaan varen.

Op 17 maart 72 was ik bij een zg. Radio-officieren-bijeenkomst in Osdorp, waar ook Steef Nagtegaal, Hans v/d Pennen, M. Roobol, en Dick Wittekoek bijwaren. Plus natuurlijk nog een stel anderen, niet-klasgenoten.

En dan kom je er ergens in 2010 weer achter (via de site van ex-klasgenoot Ed Jensen), dat ook ex-klasgenoot Dick Wittekoek van 1976 tot 1983 in "de offshore" blijkt te hebben gezeten, vnl. voor de NAM. Nooit geweten. Raar, het was een wereldje binnen een wereldje maar je wist nooit precies wie daar allemaal zaten. Dat had ook te maken met "waar op de Noordzee je ergens zat", veel rigs en platforms stonden binnen een bepaald gebied en konden vrij makkelijk via VHF contact met elkaar maken, maar wij stonden meestal nogal "ver weg" en je was voornamelijk afhankelijk van MG-contacten.

Noot: kom je jezelf tegen op deze foto's vermeld als "onbekend": schroom niet, mail me, dan kan ik het verhaal completer maken!

Achteraf nog veel meer: op de "heap of junk" op mijn zolder kom ik van alles tegen wat ik ooit bewaard heb, en dat is veel! Dank zij de scanner kan ik nog een hoop laten zien. Voor sommige uitleg moet je het hoofdverhaal hebben gelezen, maar dat zal wel gebeurd zijn als je hier nu leest

Uittreksel uit de GBTR boeken, de week dat ik Sheriff was, alias C.C. Joe (van Coca Cola Joe):

Art. 4: One is not allowed to shoot between 2030 and 0800 local time

Art. 9: It is not allowed to fire at or shoot the radio-operator when he's taking the press bulletin

We hadden ook allemaal een bijnaam: Hunting Bob voor de ass. wtk (Ham), Lepe Lee voor de 2e stm (Leen), Left-hand Frankie voor de hwtk, Pistol Paultje voor de 2e wtk, Ringo Beer voor de kok (Rinus) en C.C. Joe voor ondergetekende.

C.C. Joe ergens in een haven in zijn hut. Achter mijn hoofd de zelfgebouwde Super-Mono HoFi buizenversterker van 10 Watt waarmee ik Rinus ook wel plaagde. Uiteraard verscheen deze foto niet in de RH brochure "Waarom word ik Radio Officier ter Koopvaardij?", die was al voorzien van een prima plaat (rechts)

Ergens in 1969, op de Buisman werd ik een keer aan wal getekend door een "artist".... natuurlijk koop je die prent. Dit is hoe hij mij zag:

Uiteraard sloeg ook op andere schepen de verveling wel eens toe. Dan produceerde je bijvoorbeeld het volgende:

Achteraf achteraf: (tja, er komt nooit een eind aan)

In 2009, zo rond de zomer besluit ik deze site op te zetten, na het lezen van de ex-PCH site http://www.scheveningenradio.nl die uiteraard een heel aardig beeld geeft van Het Nederlandse Kustradiostation Scheveningen waar ik uiteraard veel mee heb gewerkt en wat inmiddels niet meer bestaat.

Daar kom ik een reaktie tegen van ene Jaap Bonninga. Hé, ken ik die niet uit mijn schooltijd bij RH? Mailen dus maar, en ja hoor, het is Jaap. Hij zegt na zijn vaartijd een kroeg te zijn begonnen, voor een tijdje.

Je loopt te spitten en te graven, leve Google dot com en ex-collega Johan Karels blijkt op zijn eigen wijze een leuke site te hebben opgezet over zijn vaartijd. http://www.xs4all.nl/~jmkarels/sparks/ Dat steunt en "zoiets ga ik ook doen", uiteindelijk heb ik ook nog wel wat in mijn kop zitten.

Zo kom ik ook het verhaal tegen van Nico Meinsma, hwtk op de Straat Luzon met nb. een ooit door mijzelf gemaakte foto van de vetloodscrew. Ook met Nico de nodige mails gewisseld, waarbij Nico's geheugen bepaald niet slecht blijkt te zijn.

Dan in december 2009 duikt ineens Ed Jensen op, die via via via (je kent dat wel) mijn site bezocht heeft. Ook hij kan een aantal aanvullingen verstrekken op zaken die uit mijn geheugen waren weggezakt. Inmiddels heeft Ed hetzelfde gedaan, kijk maar eens op http://sites.google.com/site/vaarverhalen/

Rond dezelfde tijd krijg ik al even onverwacht een mailtje van Diederik van Dullemen, zoon van Dick van Dullemen, die helaas in 1997 na een autoongeluk is overleden. Dick zat in dezelfde RH klas als ik en heeft ook kort gevaren.

Januari 2010 rinkelt de email-bel opnieuw onverwacht met Cees van der Most van Spijk, ooit klasgenoot uit het eerste leerjaar 65-66 van diezelfde school. Cees besloot eind 1966 iets anders te gaan doen en ging voor computerprogrammeur leren.

Verder duikt Dick Bal in 2009 op, alweer een ex-collega uit later jaren (toen ik al bij RH was verdwenen). Dick heeft een hoop informatie op http://sites.google.com/site/mijnvaartijd/home staan en heeft het Portugese krantenknipsel over de Geertje Buisman voor me vertaald.

Ook alweer via via heb ik in 2009 emailcontact met Hans van der Pennen, ook al gedurende dezelfde tijd op de RH school in Rotterdam zittend. Hans heb ik nog in 1972 tijdens een zg. Radioofficieren Bijeenkomst in Osdorp gezien, daarna nooit meer.

Vervolgens (ook in 2009) is er nog eens emailcontact via een proefballonnetje met Herman Vacano, ooit 2 of 3 jaar mijn collega op het booreiland Chaparral. Ook Herman wist nog dingen, die bij mij al in het grijze-stof-filter waren beland.

In 2011 reageert Hugo Visser. Inmiddels ben ik er (mede dankzij Ed Jensen) allang achter dat ik een aantal oud-klasgenoten altijd de verkeerde naam heb gegeven... Dat moet wel haast het gevolg zijn geweest van Jaap Bonninga, die consequent een aantal mensen andere namen had gegeven: hij noemde mij steevast Leo, Wim Boutens heette Bertus, Kees Koestering werd Koos gedoopt. Maar na 45 jaar kan ik dan toch nog wat zaken herstellen.

In maart 2012 krijg ik onverwacht een mailtje van de broer van Steef Nagtegaal, die via zijn zoon op mijn site terecht is gekomen. Blijkt dat Steef in 1987 op 39-jarige leeftijd na een hartaanval overleden is. Hij was toen getrouwd en had een zoontje van amper 1 jaar.... Life sucks!

Steef, we'll meet again somewhere.... old sparks only fade away!

Dan zijn er nog tig ex-collega's die hun verhalen op Internet hebben gezet, kijk op http://scheepvaart.startkabel.nl/ voor een overzicht.

Wie volgt?

Terug naar vaartijd

Terug naar de vaartijdverhalen

page revised 14/03 2016