OMBOUW IBERTREN NS 1300

 

In 2003 kocht ik een 2e hands NS 1300, omdat ik toen nog met grote haast NS modellen nodig had. Ik liep voor weinig geld tegen een model van Ibertren aan en het ding reed ook nog.

Naderhand wordt je kritischer en bekijk je zo'n model iets anders. Om te beginnen is de Ibertren (het heeft overigens heel veel weg van een spaanse Lima, als je de motor en aandrijving ziet al helemaal) eigenlijk gewoon een vernederlandste spaanse 7600 serie, naderhand hernummerd in de 276 serie. Die was om te beginnen al voor een spoorbreedte van 1675 mm gebouwd en ook nog eens voor 3 kV. Dat resulteerde eigenlijk in totaal afwijkende draaistellen waardoor ook de onderzijde van de lokomotiefbak anders werd: de schortplaten voor en achter werden korter en in het midden kreeg de lok ook schortplaten. Verder hadden de Spanjaarden een enorm toplicht midden boven de frontruiten en naderhand werden ze ook nog eens van cabinespiegels voorzien. Allemaal keurig aanwezig op het Ibertren model, wat ook nog eens voorzien is van eenbeen panto's. Goddank is de NS huisstijlversie 1306 genummerd en dat zou dan wel weer kunnen, de 1306 heeft inderdaad in geel-grijs met eenbeenpanto's rondgereden.

Zoals te zien is was er kennelijk ook een versie met "ouderwetse" panto's, maar bovenstaand plaatje geeft je een idee over hoe het ding eruit ziet. Ook de hoogspanningsleiding op het dak klopt voor geen meter, terwijl de isolatoren bruin zijn (dat klopt overigens wel voor de spaanse versie).

Je begrijpt het, het ding ging toch in de ombouw, hoewel ik de draaistellen maar gelaten heb voor wat ze zijn. Overigens had ik de aandrijving al gesloopt omdat het geen aanwinst was als trekmachine, bovendien hebben de wielen licht de neiging tot ratelen op 2,1 mm railprofiel. De dakisolatoren werden wit geschilderd en herplaatst zoals het hoort. Ook de isolatoren van de pantograafconstructie werden wit getjet terwijl de draagconstructie zelf (bij mijn uitvoering ook bruin) een beter kleurtje kreeg. Vervolgens met een scalpelmesje de toplichtkappen weggesneden, waardoor twee fraaie gaten in de dakconstructie ontstonden. Die smeer je weer dicht met 2-componentenlijm en na harding en schuren moet je weer een net dakkie hebben. De cabinespiegels zijn simpel af te breken, wat bijwerken en schilderen en hopla. De middelste schortplaten kun je afzagen in het verlengde van de kaponderzijde, maar rond de sleuf die als verankering dient van de kap op het onderstel liet ik een paar mm materiaal zitten om die kap toch te kunnen verankeren. Kijk, je moet toch concessies doen en als je een echt goede 1300 wilt hebben zul je er één van Rivarossi of Electrotren moeten aanschaffen, en zelfs daar is nog wat op aan te merken. De ronde "slingerruiten" in de frontruiten kloppen tenslotte ook niet en een P. Precies haalt dan ook het NS embleem boven het loknummer weg want dat werd in deze versie niet meer gevoerd. Zo kun je nog even doorgaan, maar met de hier vermelde wijzigingen is het al een prima model geworden om ergens wat verder naar achter op je baan bij een loods te parkeren. En niet mekkeren over dat 3e frontsein wat er niet is want in 1972, toen de 1306 als 1e 1300 werd opgeleverd in "huisstijl" had ie ook helemaal geen 3e frontsein in het midden...

Hier zijn de dakisolatoren gedeeltelijk geplaatst zoals het hoort, geschilderd en het rechtse toplicht is verwijderd. Rechtsvoor is nog een cabinespiegel te zien die verwijderd moet worden. Ook de schortplaat in het midden moet nog afgezaagd worden.

ELECTROTREN NS 1300

Een prachtige lok, maar hij behoeft wel wat aanpassingen. Ten eerste het licht: twee 5mm witte Leds zorgen voor het frontlicht, 3mm rode voor de sluitlichten. Beide types geven erg veel licht, met name de witte Leds lijken wel marinezoeklichten. Voor digitaal bedrijf heb ik de rode leiding die van het middenframe naar de Ledprintjes gaat onderbroken en er een weerstand van 3900 ohm ingezet. Voor analoog bedrijf is dat mogelijk geen oplossing omdat de spanning daar laag is als je langzaam rijdt en dus kan de Led pas gaan werken als je flink spanning opvoert. Dat werkt in de praktijk dus niet. Eerst gemeten wat de Led zoals gemonteerd trekt: dat blijkt 25 mA te zijn en daarmee zit ie denk ik aan zijn maximum. Na plaatsing van een 3k9 weerstand trekt ie nog maar 3 mA en is het licht een stuk minder. Bovendien schakelt de Led zo nog prima aan en uit. Het licht blijft echter de nodige blauwcomponent bevatten wat er toch niet echt lekker uitziet, dus met transparante gele lak de Led behandelen is ook aan te bevelen. NB: gele viltstiften werken nauwelijks, het spul hecht bijna niet en het resultaat is eigenlijk nihil. Met de rode Leds liep het experiment minder gunstig en voorlopig heb ik die Leds dan ook maar even uitgeschakeld. Liever geen sluitlichten dan een paar rode zoeklichten.

Je ziet dat ook de draaistelframes zelf turquoise zijn. Dat was in het echt ook zo, maar ik ga wel proberen ze wat smeriger te maken. Dan heeft de 1302 verder nog spierwitte bufferplaten. Ook dat klopte, maar een beetje zwart en bruin laat het wel beter worden.

Dit is het resultaat van de lichtombouw en geweatherde bufferplaten. Aangezien de 1300 toch geen rangeermachine is, heb ik de frontkoppeling mooi laten vervallen en er de schroefkoppeling op laten zitten.

 

Page revised 28.01.2006